Aamutuimaan ulapalla

Lapsuudessani ja nuoruudessani kuulin äitini lukuisia kertomuksia elämästä menetetyssä Pälkjärven pitäjässä ja Jänisjärven rannalla sijainneessa kotikylässä. Vuosikymmeniä myöhemmin edessäni avautui jo noista kertomuksista tutuksi tullut Jänisjärvi.

Eräänä elokuun päivänä Katariina- veneemme pohja solahti iloisesti tuon kotijärven aalloille. Moottori käynnistyi. Lähdimme liikkeelle Eeron kanssa jo aamutuimaan ja ajelimme pitkin kapeaa pienen puolen selkää. Takana vaahtosi vana. Edessä avautui mutkitteleva järvenselkä kumpuilevine rantamaisemineen. Muistini lokeroista nousivat esiin kertomukset toistaan seuraten, tapahtumien löytäessä helposti kartalta oikean paikkansa. Tunnistin Tyytisaaren, Nuottisaaren, Kontiosaaren ja Pitkäniemikin oli siinä lähes vastapäätä. Me kutsuimme paikkaa puussa roikkuvan sodanaikaisen pommin vuoksi Pommisaareksi. Niiltä paikkeilta kylän nuorten tanssimatkat Kuhilasvaaraan olivat taittuneet. Muistin vientiä olleen, kun oli tanssittu polkat ja masurkat. Suutari Jaatisen valmistamat supikkaat saattoivat mennä yhdessä illassa puhki.

Kontiosaaren jälkeen lähestyimme Luopaussalmea. Kapeassa ja matalassa salmessa kaikuluotain ”sähköistyi ”, ja näytöllä näkyi runsaasti tolppia ja puita pitkin poikin. Siellä pohjassa luultavasti lepäsi sodan aikana tuhoutunutta siltaakin. Äitini kertoi olleensa muonittamassa aikanaan sillanrakentajia.

Vene lipui hiljalleen ohi Lekkisaaren suuren selän puolelle, jossa suuntasimme keulan kohti Varposaarta. Rantauduimme pikkupoukamaan. Luonnontilainen, lähes mantereessa kiinni oleva saari näytti nukahtaneen ikiuneen. Söimme eväitämme. Olin ensimmäistä kertaa suvulleni kuuluneessa saaressa. Kerroin Eerolle, kuinka äitini oli paljaskinttuisena tyttönä hakenut saareen vilvoittelemaan hakeutuneita lehmiä. Jos järven pinta oli riittävän alhaalla, pääsi saareen hyvin kahlaamalla. Mantereen puolella sijaitsivat sileät rantakalliot, jotka olivat olleet myös kylän nuorten kohtaamispaikkoja.

Kömmimme takaisin veneeseen ja siirryimme lyhyen vesimatkan Varpalahteen, jälleen rantautuen matalan hiekkalahden rantakalliolle. Polku pusikoituneesta rannasta johti kotitilan entiselle, ensimmäisen evakkomatkan jälkeen rakennetulle pihapiirille. Löytyi talon kivijalka, josta yhä puski sitkeästi joku peräänantamaton juhannusruusun oksa. Ehkä mummoni istuttamat. Liuskekivinen uuni taisteli uhmakkaasti vielä pystyssä kuluttavia vuosikymmeniä vastaan. Näkyi järeäksi kasvanut koivu, jota karjasuojan rauniot reunustivat. Hiljaiset rannat ja pihat. Poissa olivat ihmisten ja työn äänet. Tunne oli outo.

Kuva: Lissu.

Vanha virveli

Jättäessämme rannan taaksemme, oli vielä aamupäivä. Järvellä ei näkynyt muita veneitä. Tähystelimme sopivan syvänteen reunan, jossa” putskuttelimme” eteenpäin hitaalla uistelunoudella. Lähin syvänne löytyi juuri Varposaaren läheisyydestä. Vettä oli veneen alla lähes 20 metriä. Järven pinta näytti väreilevän tyyneltä. Eero ohjasi venettä ja minä roikotin vanhaa virveliä reunan yli. Äkkiä vapa notkahti. Se taipui lisää, kaartui luokiksi. Eero hapuili haavia, otti vihdoin painavan vavan kädestäni ja kelasi. Kyllä jännitti. Kala kiskoi koukku kiinni kitusissaan siimaa syvyyteen päin. Kala täytyi kelata kuin kaivosta. Veneeseen nousi kuin nousikin kimaltavakylkinen kuha. Painoa sillä oli 4.400 kg. Johan oli vonkale. Siitä paikasta tuli vielä jokunen kuha lisää.

Eero Varosen kalasaalis. Kuva: Maija Varonen

Jatkoimme matkaa suuren selän yli, lähestyimme Selkäsaaria. Näytöllä näkyi vedenalaista liikettä silloin tällöin. Ja taas vapa taipui. Kala oli kiinni vanhassa virvelissä, vaikka tarjolla oli uudenkarhea uisteluvapakin. Uistimen värillä oli väliä. Seurasi tuskaista kelaamista. Minä kelasin ja Eero kelasi. Nostin kaksin käsin hauen haavilla veneeseen. Eero otti käteensä kalikan ja tainnutti kalan. Painoa sillä oli 7.700 kg.

Kalasaalista oli riittävästi. Palasimme Lomakylän rantaan. Kalat käärittiin muoviin ja pakastettiin Lomakylän pakastimessa. Seuraavana päivänä kotimatkalle kaloille lisättiin runsaasti käärepaperia, vieläpä tuulitakitkin saivat toimia kalan kääreenä. Suurikokoiset kalat oli saatava kotiin nähtäväksi. Ne kävivät pyydykseen äitini syntymäpäivän aattona hänen entiseltä kotijärveltään.

Maija-Liisa

6 comments for “Aamutuimaan ulapalla

1. Kuin raikas tuulahdus nämä
    Maija-Liisan ”terveiset ulapalta,
    aallon tieltä kuohuvalta”…

2. Tämä Lissun ottama hieno kuva on mummolani ensimmäisen, Kallioranta- nimisen asuinpaikan uuni. Me kävimme ns. välirauhan aikana rakennetulla paikalla, joka sijaitsee lähempänä rantaa.

Jänisjärvi on ulapalta ja rannalta katsottuna kaunis järvi!

3. Kiitos hienosta tarinasta Maija-Liisa! Voin uskoa, että kalareissu oli Sinulle ikimuistoinen.

Valmistitko äidillesi syntymäpäivälahjaksi aterian kotijärven kuhasta?

Minulla on yksi valokuva, jossa on parikymmentä Naatselän nuorta retkellä Nuottisaaressa 10.7.1937. Tytöillä on kukkamekot päällä ja pojilla puvut ja solmiot. Kuvassa näkyvistä varusteista päätellen saaressa on kiehautettu nokipannukahvit.

4. Yhdistetty kotiseutu- ja kalareissu oli kyllä ikimuistoinen. Olinhan kalassa samoilla vesillä siellä aikanaan asuneen sukuni
    kanssa. Eipä ole Jaakko- ukkini osannut aavistaa, että millaisia
    apuvälineitä käyttäen sieltä myöhemmin tultaisiin kalastelemaan.
    Hehän kalastivat kesäaikaan käsittääkseni enimmäkseen pienen
    järven puolelta. Sen aikaisilla soutuveneillä ei oikein isolla
    selällä ole pärjännyt kuin aivan tyynellä säällä.

Veimme äidille silloin tällöin kalaa, mutta en muista, että miten
    noiden kalojen kanssa oli. Äiti vain ihmetteli kalojen kokoa. Hän
    ei muistanut omalta ajaltaan sellaisia. Toisaalta hän muisti laivalaiturin 200 metriä pitkäksi, joka todellisuudessa oli tuskin 20 metriä pitkä jäljellä olevasta silta- arkusta päätellen.

Myöhemmin Kauko- enon kanssa siellä käydessämme hän ihmetteli kaikuluotainta katsellessaan,”kalaa on hutun huttunaan.”

Minulla on varmaan niitä samoja valokuvia vielä. Kylän neidot
    ovat kauniita kesämekoissaan ja nappaskengissään. Komeiksi on
    poikiakin sanottava. Ikävä niitä ihmisiä siellä oli. Kaikki on
    mennyttä kai iäksi. Staalinin kansallispuisto se on, kuten se
    eräs suvun nuori jäsen osuvasti lehtikolumnissaan kirjoitti.

5. Kylläpä on hieno kertomus Maija-Liisalla
    Olen lukenut monta kertaa samalla miettien, kuinka eri asiat nivoutuvat yhteen kun eteen tulee jotain yhteisiä tekijöitä. Tässä kertomuksessa yhdistyy niin kaikuluotaimet kuin vanhat kertomukset tai muistikuvat samoista asioista.

Lapsuuden aikaiset näkymät herättävät jo unohtuneita ihania muistoja jälleen mieleen. Ahomansikoiden tuoksu… se vasta on jotain

Mutta valitettavasti myös jo unholaan painetut ikävät muistot tai traumat saattavat herätä henkiin. Nuo kotiseutumatkat ovatkin monelle ilon- tai surunkyynelten matkoja.