Ihmetyttää tämä nykyajan hienostelu. Posti on Itella. Siis postiljooninkin pitäisi olla itellooni. Tielaitos on Destia. Tämän kylän entinen tiemies Yrjö Hyttinen olisi varmaan ollut ylpeä destillooni nimikkeestä. sairas saa avun terveyskeskuksesta. Terveitä siellä ei näy paitsi hoitohenkilökunnassa.Yleisesti on jo hyväksytty, että neekeri on mustaihoinen tai jotain muuta. Mielestäni romani-sana on suomeksi mustalainen ilman mitään arvovarausta. Heistä käytetään myös nimitystä ”kansallispukuinen”.
Tässä muutama esimerkki jonninjoutavasta kiemurtelusta. Keksittekö lisää?
Vaan tiedättekös mikä on diginative?
Diginative-lapsi on syntynyt
digiaikana, kirjoittelee faceen, twittaa,
pelaa nettipelejä, hyödyntää mediatulvaa ja
tietää mikä on sosiaalinen media….
*
Isovanhempiemme vanhemmat osasivat tuskin
lukea, saatikka sitten kirjoittaa. Omat
lapsenlapsemme elävät vierasperäisessä
sanaviidakossa jonka ymmärtämisessä meikä
ikäisellä on monesti vaikeuksia.
Tässä näkyy pienten kansojen identiteettikriisi on jotekin hienonpaa vaihtaa nimi jonkinlaiseksi tankero englanniksi. Kun tuo kotimainen puhe on niin arkista, että sen ymmärtää ”matti meikäläinenkin”. Matkailun ja kaupan alalla osaamisen huippusuoritus on siinä kun savolainen myyt tuoteensa toiselle savolaiselle ja englanninkielellä.
Sille ”niinku”- sanalle ei ole kukaan keksinyt vastinetta.
Telkkarissa usein kokonainen keskusteluryhmä ”niinkuttelee.”
”Angry birdsin” oppii nykylapsi heti äiti- sanan jälkeen.
Me mennään niinku ulos suomenkielestä. Auttaisiko, jos EU laatisi direktiivin suomen kieliopista? Ierikka
Jossain tiedotusvälineessä haastateltiin erästä lappilaista poroisäntää. Toimittajalla oli pelko, että ukon puhuma kieli (sovitaan että se oli saamen kieli) häviää pian olemattomiin.
Ukko sanoi ” Sie saat uskoo, että vielä sittenki ku Enklannin kieli on tuhonnu Suomen kielen, täälä puhuthan Saamee.
Älä jätä linnan juhlia väliin
Onko siellä Sven Tuuva
ei siellä sankarit huuva
entäs näkyykö Hursti
entäs vanhentunut vursti
kas, siellähän kävelee nalle
ja ile katselee jo pöydän alle
sitten on tämä tuttu juttu
ei ole pöydässä ohrahuttu
siellä on herrain herkut
vilkutetaan kameralle terkut
vieläköhän on Jouni Lapista
vai jäikö hoitamaan poroa kapista
minä jos kynttilän poltan
teen sen kunniaksi koltan
joka ajettiin pohjan perille
pistämään lampaan villat kerille
Niistä se tekee lapaset hyvät
Ja saa presidentiltä kiitokset syvät
rahaako, no ei nyt sentään
Lähehän mummo jo lentään
ei jotenkin linnan juhlat kiinnosta
nehän nauttii niistä ilmaisista viinoista
linnan anti pitäis verolle panna
jotain sais 10-lapsinen Sanna
mutta herrallekin on herra per keli
sehän on tämä saksan merkeli
se sanoo, että suomelta paloi rahat
ei auta jutan ilmeet pahat
Jyrki hullun kiilto silmissä
kävelee pienessä viinissä
Mitä jos hornetit jätettäis suomeen
ja annettais papalle leipää suoleen
kas kun pappaa hoitaa dementia-ulla
joka ei uskalla torpasta ulos tulla
hoitajista on hirmuinen pula
ei näillä lumilla tuo ongelma sula
tätä juttua jatkaa voisi
mutta kohta jo petissä koisin
sukasta pilkistää ukkovarvas
elämä on köyhälle kovin karvas
Viikon puheisiin lisäisin oikeastikin tälläviikolla tapahtuvasta.
Nimittäin Joulumyyjäisistä Tohmajärvellä 8.12 klo 10-13.00
Ja toisena aiheena KOKO PERHEEN PIKKUJOULU
Kylätalolla la 8.12 klo 12.00
Aiheista tarkempaa tietoa näkyy olevan myös Pitäjäyhdistyksen sivulla.
Ihmetyttää tämä nykyajan hienostelu. Posti on Itella. Siis postiljooninkin pitäisi olla itellooni. Tielaitos on Destia. Tämän kylän entinen tiemies Yrjö Hyttinen olisi varmaan ollut ylpeä destillooni nimikkeestä. sairas saa avun terveyskeskuksesta. Terveitä siellä ei näy paitsi hoitohenkilökunnassa.Yleisesti on jo hyväksytty, että neekeri on mustaihoinen tai jotain muuta. Mielestäni romani-sana on suomeksi mustalainen ilman mitään arvovarausta. Heistä käytetään myös nimitystä ”kansallispukuinen”.
Tässä muutama esimerkki jonninjoutavasta kiemurtelusta. Keksittekö lisää?
Vaan tiedättekös mikä on diginative?
Diginative-lapsi on syntynyt
digiaikana, kirjoittelee faceen, twittaa,
pelaa nettipelejä, hyödyntää mediatulvaa ja
tietää mikä on sosiaalinen media….
*
Isovanhempiemme vanhemmat osasivat tuskin
lukea, saatikka sitten kirjoittaa. Omat
lapsenlapsemme elävät vierasperäisessä
sanaviidakossa jonka ymmärtämisessä meikä
ikäisellä on monesti vaikeuksia.
Tässä näkyy pienten kansojen identiteettikriisi on jotekin hienonpaa vaihtaa nimi jonkinlaiseksi tankero englanniksi. Kun tuo kotimainen puhe on niin arkista, että sen ymmärtää ”matti meikäläinenkin”. Matkailun ja kaupan alalla osaamisen huippusuoritus on siinä kun savolainen myyt tuoteensa toiselle savolaiselle ja englanninkielellä.
Sille ”niinku”- sanalle ei ole kukaan keksinyt vastinetta.
Telkkarissa usein kokonainen keskusteluryhmä ”niinkuttelee.”
”Angry birdsin” oppii nykylapsi heti äiti- sanan jälkeen.
Me mennään niinku ulos suomenkielestä. Auttaisiko, jos EU laatisi direktiivin suomen kieliopista? Ierikka
Jossain tiedotusvälineessä haastateltiin erästä lappilaista poroisäntää. Toimittajalla oli pelko, että ukon puhuma kieli (sovitaan että se oli saamen kieli) häviää pian olemattomiin.
Ukko sanoi ” Sie saat uskoo, että vielä sittenki ku Enklannin kieli on tuhonnu Suomen kielen, täälä puhuthan Saamee.
Älä jätä linnan juhlia väliin
Onko siellä Sven Tuuva
ei siellä sankarit huuva
entäs näkyykö Hursti
entäs vanhentunut vursti
kas, siellähän kävelee nalle
ja ile katselee jo pöydän alle
sitten on tämä tuttu juttu
ei ole pöydässä ohrahuttu
siellä on herrain herkut
vilkutetaan kameralle terkut
vieläköhän on Jouni Lapista
vai jäikö hoitamaan poroa kapista
minä jos kynttilän poltan
teen sen kunniaksi koltan
joka ajettiin pohjan perille
pistämään lampaan villat kerille
Niistä se tekee lapaset hyvät
Ja saa presidentiltä kiitokset syvät
rahaako, no ei nyt sentään
Lähehän mummo jo lentään
ei jotenkin linnan juhlat kiinnosta
nehän nauttii niistä ilmaisista viinoista
linnan anti pitäis verolle panna
jotain sais 10-lapsinen Sanna
mutta herrallekin on herra per keli
sehän on tämä saksan merkeli
se sanoo, että suomelta paloi rahat
ei auta jutan ilmeet pahat
Jyrki hullun kiilto silmissä
kävelee pienessä viinissä
Mitä jos hornetit jätettäis suomeen
ja annettais papalle leipää suoleen
kas kun pappaa hoitaa dementia-ulla
joka ei uskalla torpasta ulos tulla
hoitajista on hirmuinen pula
ei näillä lumilla tuo ongelma sula
tätä juttua jatkaa voisi
mutta kohta jo petissä koisin
sukasta pilkistää ukkovarvas
elämä on köyhälle kovin karvas
Viikon puheisiin lisäisin oikeastikin tälläviikolla tapahtuvasta.
Nimittäin Joulumyyjäisistä Tohmajärvellä 8.12 klo 10-13.00
Ja toisena aiheena KOKO PERHEEN PIKKUJOULU
Kylätalolla la 8.12 klo 12.00
Aiheista tarkempaa tietoa näkyy olevan myös Pitäjäyhdistyksen sivulla.