Raamattu kannesta kanteen

Lukijan lähettämä lehtileike on julkaistu Tohmajärvi-Värtsilä lehdessä. Jutun julkaisuvuosi eikä päivä ei ole tiedossa. Jussi Pitkänen ollut kirkkoherrana ko. aikana. Värtsin lukijat voivat tarkentaa vuotta ym. tietoja.

Lehtileikkeen lähttäjä:

Silja Anita Mertanen-Martiskainen 

 

Share

35 comments for “Raamattu kannesta kanteen

  1. Riitta A
    9.9.2017 at 19:10

    Äiti kävi tämän Raamattu tutuksi kurssin ja meillä on Turulassa Värtsilässä opintomateriaali tähän.
    Kìinnostaisiko ketä tämä kansio?

  2. 9.9.2017 at 20:45

    Minulle kelpaisi eli myytkö. lahjoitatko vai ainoastaan kierrätykseen.

  3. 10.9.2017 at 1:57

    Olemme vaimoni kanssa lukeneet Raamatun läpi kymmeniä kertoja,.Luemme vuorotellen Englantilaisen ja suomalaisen Raamatun.Nyt olemme lopussa englannin kielisen ja aloitamme Suomen kielisen,.tälläkertaa luemme Lestadiuksen raamatun uudestaan.Mutta teille jotka ette usko Jumalan luomis kertomukseen,älkää lukeko sitä.Raamattu alkulehdistä lähtien todistaa Jeesuksen Tulemusta Vanha liitto osoittaa Hanen tulevan,ja uusi liitto kertoo Hänen tulleen maailmaan.Ei hän tullut puun latvaan ,niinkuin papit opettavat,vaan JUMALAN OIKEALLE PUOLELLE JOSTA HÄN ON TULEVA TUOMITSEMAAN ELÄVIÄ JA KUOLLEITA.

  4. Alpoaatos
    10.9.2017 at 3:14

    Kristillinen radioasema DEI lähettää Suomessa arki-iltaisin ”Raamattu kannesta kanteen” nimistä radio-ohjelmaa. Lähetykset ovat puolen tunnin mittaisia ja tulevat iltaisin kello 21 ja uusinnat yöllä kello 02 ja aamulla 06 Suomen aikaa. Lähetyksissä Raamattu käydään läpi lähes jae jakeelta. Läpikäymiseen menee noin seitsemän vuotta. Nyt on menossa kolmas kierros. Lähetykset kuuluvat myös netissä.

  5. 10.9.2017 at 7:22

    Me luemme koko raamatun kahdesti vuodessa läpi.yksi luku aamulla ja yksi luku illalla ,ei siihen kulu seitsemää vuotta.

  6. Riitta A
    10.9.2017 at 12:26

    Kaleville tiedoksi ,lahjoitamme kansion .otan sinuun yhteyttä kun olemme maisemissa ,lokakuun loppupuolella.

  7. erkki lintunen
    10.9.2017 at 21:12

    ”…Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen…” Jumala loi ihmiseen myös järjen, utelisuuden ja taidon kuvata tukimustensa tuloksia. Niin on syntynyt ihmisen järjen avulla tietoa siitä, miten luominen jatkui ”maan tomusta”. Sitä kutsutaan evoluutioksi.

    Mitä sitten on se usko? Esimerkiksi sitä, että evoluution takana on Jumalan – Luojan – tahto. Ateisti ei ole tätä mieltä. Hänellä tähän uskoonsa on oikeus. Ei hän joudu inkvisitioon. Myös minulla on vapaus ajatella. Ajatella toisin kuin ateisti. Ja uskoa, että tutkimusten mukaan ihminen ja apina ovat haarautuneet samasta juuresta. Apinat jäivät puuhun, mutta ihminen alkoi tallustella maan päällä. Näin yksinkertaisesti sanottuna.

    Kristillisessä elämänkatsomuksessa on evoluutiolle sijaa ja järjelliselle jumalanpalvelukselle tarvetta.
    .

  8. Jussi Raerinne
    10.9.2017 at 22:05

    Edesmenneestä kaustajärveläisestä Johannes Tarvaisesta on kerrottu, että hän osasi Raamatun ulkoa. Mahdotonta se ei liene, sillä käsitykseni mukaan hänet tunnettiin hurskaana miehenä.
    Itse olen lukenut vuosien ja vuosikymmenien varrella Raamatun jokaisen osan (kirjan) vähintään kertaalleen läpi. Se ei ole tehnyt minusta yhtään parempaa ihmistä, mutta on mielestäni kylläkin antanut erittäin terveellistä näkökulmaa tallata näitä elämän polkuja; ei ole tarvinnut olla kaikkien tuulten viskeltävänä.
    Sen voin varmuudella sanoa, että enemmän pitäisi viettää aikaa tämän Pyhän kirjan ääressä, koska – niin ihmisten kirjoittama kuin se onkin – sieltä löytyvä Jumalan sana on ehdottomasti tarkoitettu ylimmäksi auktoriteetiksi ja elämänohjeeksi. Paljon vähemmän olisi murhetta tässä maassa ja maailmassa, jos pysyisimme kuuliaisina Luojalle ja Lunastajalle!

    Muistelen, että isä-Reino kävi myös tuon otsikossa mainitun kurssin. Sikäli kun materiaali on vielä tallessa, se on todennäköisesti jossakin minun hallussani.

  9. Leo Härkönen
    11.9.2017 at 0:53

    Minua on pojan naskalista asti vaivannut vanhan kansan sanonta joka kuuluu: ”Jokainen tulee uskollaan autuaaksi”.

    Lieneekö pakanoiden ja toisinajattelijoiden puhetta?

    Millaisesta autuudesta on kysymys? Ja tarkoitetaanko autuudella elämänaikaista vai ikuista autuutta?

    Olisiko vain lausahdus, jolla joidenkin mielestä kiusalliseen tai turhaan keskusteluun pannaan piste?

    Nimimerkki ”Voiko kysyväkin (tai netistä vastauksia hakeva) eksyä tieltä?”

  10. 11.9.2017 at 5:56

    Silloin kun Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen,Hän puhalsi hänen sieraimiinsa ,ja hänestä tuli elävä sielu.Tämä sielu on kuolematon,se ei ole vaan tätä aikaa varten,Jumala etsii jokaista omaansa,ja antaa omilleen varmuuden tulevasta elämästä, Hänen luonaan taivaassa.Silloin kun ihminen uudesti syntyy Pyhän Hengen Vaikutuksesta, hänestä tulee Jumalan lapsi.Kirkolla ei ole valtuuksia tehdä lapsia Jumalan valtakuntaan,siihen on vain yksin Jumalalla oikeus.Eihän maalliseen perheeseen voi kuka tahansa tehdä lapsia,siihen on ainoastaan perheen isällä oikeus.Syntinen ihminen ei etsi Jumalaa,vaan pakenee Hänen läheisyydestään.Mutta Jumala etsii syntistä ja pelastaa hänet,Ihmiselle se on mahdotonta ,mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.Minut Jumala löysi 45 vuotta sitten,terästehtaan rakennukselta,ja pelasti pakoon juoksijan.Vain usko Jeesukseen voi tehsä sinu autuaaksi.

  11. 11.9.2017 at 6:12

    Erkille.Sinä olet lukenut mies, ja kunnioitan sinua olet päässyt asemaan jota varmaan haaveilit aikoinaan.Nyt minä tyhmä naapurin poika haluan sinulta oppineelta ystävältäni kysyä jotain ja toivon että saan vastauksen myös.Kun Jumala loi ihmisen maan tomusta,jäikö aadam siihen tomuun makaamaan, kun Jumala jakoi hänet kahtia,toinen aadam nousi puuhun ja toinen jäi maahan.Miksi Jumalan täytyi luoda myös apinat,jos sinun väittämä on tosi.Tämä teoriasi tekee Jumalasta valhettelian,Jumala teki siis aivan turhaa työtä, jos Darvinin teoria pitää paikkansa, olisihän voinut odottaa muutaman tuhannen vuotta kun darvin syntyi, ja teki ihmisestä apinan jälkeläisen.Ei sinua vie kukaan inkvision kynsiin, siihen kelpasivat vain kristityt,viisitoista miljoonaa tappoi katollinen kirkkko,enemmän kuin Hitler juutalaisia

  12. Jussi Raerinne
    11.9.2017 at 15:22

    Luullakseni varsin moni on pohtinut tuota Leon esille tuomaa lausetta ja sen merkitystä. En osaa sinänsä sitä sen paremmin selittää, mutta sen syntyjuurethan ovat kirkkokuntien välisissä kiistoissa 1700 – luvulla. Sanonta ei siis ole peräisin Raamatusta, vaan Preussin kuninkaan Fredrikin kannanotto protestanttien ja katolisten kärhämään.

    Raamatun mukaan taivaskelpoinen eli iäisesti autuas on ihminen, joka uskoo Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön Golgatan ristillä ja hyväksyy eli tunnustaa henkilökohtaisesti tämän olevan ainoa tie Jumalan luo ilman minkäänlaisia omia ansioita. Tässä ei siis viime kädessä kysellä mitään kirkon jäsenyyksiä tai opillisia tulkintoja. Kirkko eli seurakunta on kuitenkin tarpeellinen uskovien yhteisö, jossa saamme olla veljinä ja sisarina sisäisesti rakentumassa. Yksinäinen kristitty on kuin nuotiosta erilleen siirretty puu, josta liekki sammuu nopeasti.

    Edesmennyttä saarnamiestä ja runokirjailijaa Erkki Lemistä siteeraten voi sanoa, että ihmisen osuus pelastuksessa on vain ja ainoastaan vastaanhangoitteleminen. Suorittavalle ihmiselle on vaikea hyväksyä se, että tässä asiassa ei tarvitse eikä voi mitään tienata. Juuri tämä armokäsite tekee kristinuskosta ainutlaatuisen vakuuttavan, koska emmehän me todellakaan voi noudattaa mitään säädöksiä niin tarkoin että itse itsemme pelastaisimme!

  13. erkki lintunen
    11.9.2017 at 19:34

    Mukava lukea reformaation juhlavuonna Jussin kirjoitusta. Kiitos!

  14. 11.9.2017 at 22:07

    Riitta A etukäteen kiitoksia, yhteydenottoon käytä sähköpostia sillä minun kuulolaite piiputtaa ja uuden saamiseen menee aikaa. Sähköposti kht.tikka@gmeil.con mikäli aikaa on sinulla käyttää kahvitellaan.

  15. 11.9.2017 at 22:16

    Riitta A näppäilin sähköpostiosoitteeseeni kirjain virheen takaosaan, oikea osoite @gmail.com

  16. Alpoaatos
    11.9.2017 at 23:33

    Kylläpä Leo lausui viisaasti selityksen tuolle hokemalle omalla uskolla autuaaksi.. Minusta sen tarkoitus on nimenomaan lopettaa (itselle) kiusalliseksi menevä keskustelu. Mielestäni Raamatussa on kaikki mitä Jumala on sinne tarkoittanut laitettavaksi. Se tieto pitäisi kristitylle riittää. Jos Hän olisi halunnut kertoa esimerkiksi alkulimoista ym niin Hän olisi kertonut.

  17. Jussi Raerinne
    12.9.2017 at 9:13

    Kiitos Erkille rohkaisusta ja kiitos Alpolle olennaisen tiivistämisestä; meidän ei tarvitse emmekä me saa mennä yli Sanasta!

  18. esko tarvainen
    12.9.2017 at 21:16

    Jokaisella meillä elämässä on hyviä ja joskus vaikeita hetkiä. Vaikeina hetkinä, kun on yksin vaikeuksien keskellä on lapsuuden opit käytettävissä.

  19. Sanita
    12.9.2017 at 21:42

    Raamattu kannesta kanteen

    Äitini kävi Raamattu tutuksi luentosarjakurssia Värtsilän kirkon seurakuntasalissa ahkerasti.

    Hän sai siitä todistuksiakin.

    Hän on kuvassa keskellä, tummatakkinen ja tummahiuksinen Vieno Ilona Mertanen.

    Silja Anita

  20. Leo Härkönen
    13.9.2017 at 10:56

    Kirkon sanomasta ja kirkonmiesten kommenteista saa jotenkin sellaisen käsityksen, että taivaspaikat on varattu vain kristityille ja heistäkin toisinajattelijat joutuvat nuolemaan näppejään.

    Miten siis viimeisellä tuomiolla käy esimerkiksi niille raukoille, jotka eivät ole kristinuskosta ja sen sanomasta koskaan kuulleetkaan? Pelastaako heitä mikään?

    Meille jotka elämme kristinuskon piirissä sen opeista piittaamatta, tietenkin jo välinpitämättömyytemme vuoksi lankeaa ankarin mahdollinen tuomio – riippumatta siitä, miten hyveellisesti tai hyveettömästi olemme matkamme vaeltaneet.

  21. Poikamies kolmannessa polvessa
    13.9.2017 at 11:10

    No, ensinnäki kynnet revitään irto- eli siirtoleukapihtilöillä irti, hellakoukulla käherrettään hivukset, jos niitä vielä jollakin on, ikuisen kadotuksen portti ja syöverit oottaa, eli vastaus kysymykseen, ei pelasta tällä kertoo mikään:-)

  22. Tuula T
    13.9.2017 at 11:50

    No siinä olikin sopivasti pari loppukevennystä, Leolta ja kolomannen poloven poikamieheltä.

  23. 13.9.2017 at 13:46

    Mielenkiintoisia kommentteja.Yksi asia vaivaa minua,kun luen niitä,Jokainen pelkää joutuvansa paikkaan johon ei halua.Taivas on Herran omille varattu,ei siellä uskomattomat viihdy.Kun ei täällä eläessään halua olla missään tekemisissä tiukka pipoisien kanssa,miksi sitten pyrkii heidän luokseen kuoltuansa.Eihän teillä seurakuntalaisilla ole pelkoa ,teidät tehtiin kristityiksi pienenä.pappi pelasti teidät.Leo kysyi kuinka sitten käy,vaikka on hyvin vaeltanut,se riipuu siitä kenen kanssa olet matkaa tehnyt.Kuka on sinun Herrasi?Jos et ole Herran oma olet vihollisen omaisuutta,huolimatta mihin kirkkoon kuulut.Katollisilla on pelastus menetelmä niille jotka kuolevat uskomattomina.Reposessin messu,he rukoilevat henkilön pois kiirastulesta,se riippuu kuinka paljon on omaisilla varaa tähän toimitukseen.Olin katsomassa messua kun eräs tuttavamme kuoli.

  24. Jussi Raerinne
    13.9.2017 at 17:33

    Poikamies jne… – nimimerkin kommentti on valitettavan pilkkasävyinen. Huumoria saa ja täytyy uskonnollisissa asioissakin olla, mutta älä pane vakavaa asiaa leikiksi. Kadotus eli helvetti on Raamatun opetuksen mukaan paikka, joka on alun perin valmistettu itse Perkeleelle ja hänen enkeleilleen (Matt. 25:41). Riippumatta siitä onko siellä sitten kylmä vai kuuma, ihmisen on siellä siis joka tapauksessa erittäin paha olla.
    Jumala ei pelasta ketään väkisin. Hän on antanut ihmiselle tahdon vallan ja ainoastaan tarjoaa jokaiselle tätä iankaikkista pelastusta Kristuksen sovituksessa. Vain tämän kautta meillä on vapautus, koska meistä kukaan ei pysty Jumalan lakia noudattamaan ja olemme siksi tuomion alaiset.
    Raamattu todistaa, että Jumala on pannut jokaisen ihmisen sisimpään iankaikkisuuden hengen (Jaak. 4:5) eikä Hän näin ollen tahdo todellakaan kadottaa ketään. Jumala kutsuu meitä kaikkia (Job 33:29-30) mutta ihminen tekee vapaasti itse valinnan, kumpaa Herraa hän seuraa ja missä hän tahtoo ikuisuutensa viettää. Taivaspaikkaa meistä kukaan vain ei valitettavasti pysty ansaitsemaan, vaikka miten mieli tekisi. Hyvät teot palvelevat luonnollisesti lähimmäisiämme, mutta sitä pidemmälle ne eivät meitä sinällänsä vie; viimeisellä rajalla auttaa vain armo.

    Leo kysyy, pelastaako syystä tai toisesta evankeliumin ulottumattomille jääneitä ihmisiä mikään? Kyllä – heidän omantuntonsa ääni! Tästä on maininta Roomalaiskirjeen toisen luvun jakeissa 14 – 16: ”Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä – sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.”

  25. Leo Härkönen
    13.9.2017 at 19:39

    Hyvä. Tuota Jussin viimeksi mainitsemaa seikkaa kirkko voisi ehkä enemmänkin korostaa vaikka se ei virallinen opinkappale olekaan. Joka tapauksessa sillä olisi markkina-arvoa.

    Minunkin yksinkertaisen ajatteluni mukaan ihmisellä itsellään (jopa ilman johtajia, esikuvia ja guruja) on aivokopassaan pelastuksen avaimet tarpoa kohtuullisen kunnialla maallinen vaelluksensa: elämällä yhteisössään säällisesti, luovasti ja produktiivisesti, iloitsemalla elämänsä lahjasta. Näin olen vanhan kansan puheista ymmärtänyt monien ajatelleen. Siinäkin valossa siis sanottiin jokaisen tulevan omalla uskollaan autuaaksi ts. kokeneen tyytyväisyyttä matkastaan täällä ajassa.

    Jos hyvän elämän bonuksena on vielä ikuinen elämä niin se on mainio juttu.

    Suorastaan keskiaikaiselta kuullostavat Reinon mainitsemat postuumit, maksulliset messut edesmenneitten sielujen pelastamiseksi. Aikamme anekauppaa.

    Vaikka armeliaisuus ja anteeksianto on jokaiselle suurta, sekään ei ole omituista, että modernia rationaalista länsimaista ihmistäkin viehättää myös oppi sielunvaelluksesta.
    Siinähän on lohdullista se, että ihmisellä (ja muillakin olevaisilla) on kuolematon (yksilöllinen?) sielu, joka voi monien elämien kierrossa kehittyä (paremmaksi?) ja lopuksi sulautua johonkin suurempaan.

  26. 14.9.2017 at 10:36

    Ilmestyskirjasta pieni ote: 22 luku 10 – 15 Sitten minulle sanottiin: Älä sulje sinetillä tämän kirjan ennussanoja, sillä hetki on lähellä.
    Jumalaton eläköön yhä Jumalattomasti, saastainen rypeköön saastassaan, vanhurskas harjoittakoon vanhurskautta ja pyhä edetköön pyhyyden tiellä.
    Minä tulen pian, ja tulessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan.
    Minä olen A ja , ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
    Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin.
    Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.

    Noin se tulee aikanaan menemään, nyt voi vielä vitsailla, mutta silloin ovat vitsit vähissä.

  27. 14.9.2017 at 13:47

    Kiitos Kalevi.On rohkaisevaa kuulla Jumalan sanaa muuttumattomana.Aika menee hurjaa vauhtia kohti loppuaanEi ole enää mitään pyhää,Jumalaa ja pyhää Henkeä pilkataan.Saarnatuolit ovat hiljaa,Messua pidetään sanan opetuksen sijasta.Missä on osanotto pappien puolelta keskusteluumme?Onko se asia niin vähäinen ettei siihen kannata sekaantua.Kerran joudumme tekemään selkoa uskomme perustasta Jeesuksen edessä.Minä en ole kuulunut kirkkoon kohta viiteen kymmeneen vuoteen.Käydessäni Suomessa Kimmo kysyi miksi sinä erosit kirkosta?Kysyin häneltä, miksi sinäkään et varoittanut minua ,että olen helvettiin matkalla.Nyt odotan hetkeä kun saan nähdä kasvoista kasvoihin Hänet joka minut pelasti.

  28. Poikamies kolmannessa polvessa
    14.9.2017 at 14:29

    Loppukevennykset ol jo aikoja sitten:-) Turha vetee palakokasvija nennään:–)

  29. jore
    14.9.2017 at 14:48

    Mielestäni on itsekkyyden ja omahyväisyyden huippu kun pitää itseään niin hyvänä ja tärkeänä että haluaa elää ikuisesti 🙁

    Me vähemmän tärkeät tyydydään luonnon kiertokulkuun,kuihdutaan ja maadutaan kuin kedon kukkaset.

  30. Poikamies kolmannessa polvessa
    14.9.2017 at 15:38

    Juuri noin, Jore, hatunnoston paikka:-)

  31. Leo Härkönen
    14.9.2017 at 15:45

    Jorella pelaa vielä maalaisjärki. Luonto tulisi paljon paremmin juttuun ilman sen herraksi asettunutta ihmistä (vaikka siihenkin löytyy käsky isosta kirjasta – tottakai).

    Kaikkina aikoina joukossamme on asiat paremmin valaistuneita, tulisieluisia houreitten selittäjiä ja epävarmojen sielujen vahvistajia. Demagogeja.

    Ilmestyskirjan tarinoiden esiin vetäminen menee aikuisviihteen puolelle. Se on sellaista sananrieskaa, joka kauhuleffojen tapaan pitää nukahtelevien tapakristittyjenkin silmät auki vielä aamuyölläkin.

  32. Jussi Raerinne
    14.9.2017 at 23:18

    Hyvät herrat, kunnioitan ehdottomasti vakaumustanne vaikka se näyttääkin omaani nähden olevan varsin selkeästi erilainen. Viitaten mainintaan maalaisjärjestä olen mielestäni aivan ”täysipäinen” ihminen ja olen yrittänyt asiallisesti ketään loukkaamatta selittää keskustelussa esiin nousseita asioita kirjoitetun Jumalan Sanan valossa.
    En missään tapauksessa ryhdy kiistelemään kanssanne, mutta mm. seuraavat Raamatun kohdat olkoot edes jonkinlaisena perusteena sille, miksi kirjoitan niin kuin kirjoitan:

    Hes. 3:17-21 Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
    Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
    Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
    Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee – kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta – mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
    Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut.

    2. Tim. 4:1-2 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
    saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

    Jumala on luonut kaikki ihmiset. Hän kutsuu jokaista yhteyteensä, mutta omaksi vahingokseen ihmismieli on valitettavan taipumaton. Apostoli Paavali kirjoittaa kohtikäyvästi: ”Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.”(1. Kor 1:18)

    Luomakunnan herruutta ihminen (mikä pahinta, myös jokainen meistä ainakin välillisesti) on kautta aikain käyttänyt ja käyttää yhä enenevässä mitassa selkeästi väärin. Ei Jumala suinkaan käskenyt riistämään maata, vaan viljelemään ja varjelemaan sitä!

  33. erkki lintunen
    18.9.2017 at 18:46

    Tulipa kommentteja! Lukekaa vielä Karjalainen 17.9.2017 B 6 Mielipide. Rovasti Heikki Savola kirjoittaa mielestäni vIIsaasti: ”Kaikkivaltias Luoja – evoluution Herra”.

  34. VTOH
    18.9.2017 at 19:28

    Maailman väkiluku jakautuu uskontojen perusteella aika moneen eri porukkaan. Tästä on wikipediassa
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_uskontojen_v%C3%A4kim%C3%A4%C3%A4r%C3%A4st%C3%A4 kattava luettelo. Mielenkiintoinen kirjo tarjontaa.

    Tapauskovaisia kaikki omalla tavallaan?

  35. 19.9.2017 at 13:44

    Erkille.Iloinen uutinen sinulle tämä rovastinkirjoitus.Nyt on jo kaksi rovastia jotka kuuluvat apina uskontoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *