Kysy Värtsistä

Olemme halunneet pitää Värtsi-lehden mahdollisimman yksinkertaisena ja helppokäyttöisenä. Aina silloin tällöin ilmenee kuitenkin pulmia, joista voi kysyä tämän palstan kommenttiosastolla. Yritämme neuvoa parhaamme mukaan. Vastailemme mielellämme myös muihin Värtsiä koskeviin yleisluontoisiin kysymyksiin.

345 comments for “Kysy Värtsistä

  1. Eikö kellään ole tietoja Hilma Savolaisesta syntynyt 1.1.1908 Kuusjärvellä ja muuttanut 25.7.1933 Värtsilään.
    Kysyin hänestä jo aikaisemmin.

  2. Jos klikkaat tässä tuota sinistä ”older comments” kohtaa ja rullaat riittävästi alaspäin niin kyllä sinun kysymykseesi on jo vastattu.
    (Toivottavasti tämä ei ole mikään trolli.)

  3. Pahoittelut tuosta edellisestä, taisi mennä Savolaiset nyt minulla ristiin.

  4. juho varosen suvusta jos tahdot tietää soita 0407070901 taimi

  5. Teen iso-isäni Juho Jormanaisen elämään liittyvää tutkimusta. Tuossa yhteydessä tuli esille Värtsilästä kotoisin ollut Toivo Hannikainen (syntynyt 1895, kuoli 16.10.1918).

    Jos joku – vaikkapa sukulainen – on kiinnostunut Toivosta, minulta voi kysellä: jukkaj@jossain.com

  6. Jukka, soita minulle. Olen yrittänyt myös kirjoittaa sähköpostiisi. Mutta en ole varma, onko tullut perille. 050-3224727

  7. Oliko Värtsilässä muita Nylund? Löysin vain opettajan Lydia Nylundin. Oliko hän naimisissä?

  8. Tämä on jo moneen kertaan läpikäyty ja keskusteltu asia täällä verkkolehdessämme… Mutta Erkki J:n Värtsistä poistumisen myötä jäi verkkolehdestämme ”ajan hetkessä” tapahtuvien asioiden uutisointi lähes kokonaan pois.

    Ja tähän on ymmärrettävät syynsä. Eiralla on oma päivätyönsä. Muutoinkin jok´ikinen ilta osa hänen vapaa-ajastaan kuluu juttujen valinnassa ja niitä laittaessa valmiiksi seuraavan aamun verkkolehteen. Muilla Värtsin toimittajilla taitaa olla myös omat kiireensä. Uusien ”toimittajien” jonoa ei myöskään ole tainnut näkyä tämän lehtitalon oven takaa. Kylällä tapahtuvien päivittäisten asioiden lähes reaaliaikaiseen uutisointiin ei siis enää Erkin lähdön myötä ole ollut mahdollisuuksia.

    Monet lukijat kaipaavatkin varmasti entisen kaltaista nopeaa tiedottamista kylällä sattuvista tapahtumista, olipa ne sitten joskus ikäviäkin asioita; tulipalot, kolarit, venäjältä pahantekoon tulleet irtokoirat… tai tietenkin mieluiten iloisia hetkiä joita raiteilla päivittäin sattuu ja tapahtuu. Tämä ”reaaliaikainen” uutisointi yhdessä nykyisten, monipuolisten juttujen kanssa muodostaisivat vahva sisältöisen ja lukijoita entistä kiinnostavamman Värtsi verkkolehden.

    Itse olen valmis kantamaan korteni kekoon osallistumalla jatkossa päivittäisten tapahtumien uutisointiin parhaani mukaan – erottaen toimituksellisen päivittäisuutisoinnin sekä omat matka- ym. kirjoitukseni täysin toisistaan. Uutisteni takana olisi ”Värtsi” ja matka- ym. kulloisenkin tarinan takana entisen tapaan ”Eero-Matti”.

    Jos esittämäni kaltaisen uutisoinnin palauttamista lehteen kaivattaisiin ja uusi paparatsi/uutisankkuri joukkoon mukaan kelpuutettaisiin, voisi toimitus täten olla yhteydessä. Numeroni ja emailosoitteeni arkistoistanne edelleenkin löytynevät 😉

  9. Kiitos. Kun nyt näin julkisesti asian esitit,vastaan myös julkisesti. Tervetuloa remmiin! Oletkin osoittanut esimerkillisyyttä juttujen lähettäjänä, kuten muutkin kirjoittajat.

    Ei tästä sen ihmeellisempää showta tarvitse tehdä. Pistää juttua vaan tulemaan entiseen tapaan!

    Eikä tuo ajankohtaisten juttujen uutisointi nyt ihan totaalisesti ole loppunut Erkki J:n vetäydyttyä sorvin ääreltä!

    Ja päivittäisen kylällä tapahtumien asioisten uutisointi on kyllä hiukan yliammuttu ilmaus. Ei ole päivittäin ajankohtaista kerrottavaa, ellei oteta linjaksi ” näin jäniksen, juoksi pihatiellä”

  10. Värtsilän Uutisalasin on mainio verkkolehti. Sen poikkeuksellinen ansio on keskustelun runsaus ja aiheíden monipuolisuus. Uutisoinnin määrään tietysti vaikuttaa reportterien määrä ja ajankäytön mahdollisuudet. Myöskin tekninen osaaminen.

    Kaiken kaikkiaan Värtsi-Uutisalasin on suorastaan ihme. Paikkakuntamme on todella pieni. Onneksi myös muualla asuvat ovat lehtemme ruuduilla aktiivisia.
    Pälkjärveläisten osuus on historiallisesti mielenkiintoinen. Se on vanhan naapuruuden jatketta. Pälkjärveläisten joukossa on myös osaamista.

    Nimimerkin käytöstä kirjoittelun voisi jo jättää sivuun. Olen käyttänyt eri nimimerkkejä vuosikymmenten ajan, yksinomaan Pellervossa yli kymmmenen vuotta. Ainoa nimimerkin käyttämisen mielekäs puheenaihe on vastuu kirjoitusten sisällöstä ja loukkaamisen mahdollinen välttäminen.

    Algot Tietäväinen oli Maiju Lassila. Mutta hän käytti muitakin nimimerkkejä. Tietääkö kuka, oliko Aleksis Kivi kuollessaan Kivi, vai onko hautakiveen hakattu Stenval? Netistäkin tähän varmaan saa vastauksen.

    Summa summarum: Olen monesta värtsiläisestä asiasta hyvin ylpeä. Värtsistä ehkä eniten. Eiralle kiitos! Olet Erkki Jormanaisen jälkeen hoitanut hommaa hyvin, vaikka et olekaan – tietääkseni – alan ammattilainen – etkä varsinkaan eläkeläinen.

    Jatketaan Vireän Värtsilän takomista! Sopisiko Värtsin nimen muuttaminen – tietenkin epävirallisesti – Uutisalasin Värtsiksi???

  11. Kysymys: Monesko kommentti on edellä oleva kirjoitukseni otsikon ”Kysy Värtsistä” -aiheen yhteydessä??? 161 vai 161 + 12 ??? Mielenkiintoista! Osoittaa sen, että Värtsi todellakin kiinnostaa. Entä monessako maassa ja maamme paikkakunnalla Värtsiä luetaan – ja siihen kirjoitetaan?

  12. Jätetäänpäs nuo Uutisalasimen asiat ihan ko. yhtiön omiksi asioiksi, eikä sotketa niitä Värtsi lehteen! Mur!

  13. Mur – mur!!! ”Parempi olla tuppisuuna kuin Stubbin suuna!” Häh – hää!!!

  14. P.S. Vertailun vuoksi – erilaisuuden toteamiseksi – klikkaa piruuttas verkkolehteen Lemin Kirjava. Seuraan sitä – tietyistä syistä – melkein päivittäin.

  15. Tässä linkki Lemin Kirjavaan!
    http://www.leminkirjava.fi/

    Sen verran pitää vielä kirijoottaa, että oletteko miettineet kirjoitetun tekstin tulkinnan eroja. Kirjoitin klo 18:09 kommentissani viimeisenä sanana Mur! Erkki otti asian oikein, huumorilla. Se mur ei tarvinnut smile merkkiä tai muitakaan hymiöitä, viesti meni perille niinkuin olin tarkoittanut.

    viitaten Soloveita liittyvään kommentiini ”Salaseurako?” oli tarkoitettu vitsiksi, joka osoittautui huonoksi sellaiseksi. Tai sitten lukijat tulkitsivat sen väärin. Huumori ei siis tekstissä välittynyt.

    Ajattelin em. asiasta.. ”se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa..” enkä lähtenyt kirjoittamisiani selittelemään! Nyt laitan tähän kevennykseksi =) merkin. Ja viikonlopuksi lähden Värtsilän kesäteatterin ihanan porukan kanssa Lahti-Hki-Tallinna matkalle. Tämän olemme ansainneet! Viikonlopun jutut on ajastettu etukäteen. En lue vkon loppuna emailia. Olen lomalla! Värtsiä toki luen matkalla, tabletistani. Lähinnä kommentit kiinnostavat. Tulevat jututhan jo tiedänkin! =)

  16. Teatteriväelle hyvää ja toki ansaitsemaanne matkaa!

    Eira muistanee, että tabletin kanssa täytyy nauttia vettä ja ottaa meille muutama selfie tuliaisiksi.

  17. Hyvää matkaa koko porukalle. Toivottavasti Sylville ei tule kamala ikävä. Naattikee reissusta!

  18. Värtsissä on hyvää ja paljon paikallista värikästä ja mukaansa tempaavaa uutisointia.
    Kiitos siitä.

    Mutta…mutta….
    Pitäisikö kuitenkin hieman rajoittaa ”lähetystyöntekoa” Värtsin palstoilla ?
    Lehti ei ole omien tarkoitusperiensä mukaan profiloitunut uskonnollisten asioiden levitykseen.

    Minun mielestäni ne kuuluisivat ihan eri foorumeille esim. Kirkkotie lehteen tai vastaavaan.

    Toki niitä voi käsitellä viikon puheenaiheet palstalla,mutta että jokaisesta muustakin artikkelista tulee tai tehdään aina uskonnollinen kannanotto.
    Ei voi välttää lukemista, vaikka monet sanovatkin että ohita ne,jos ei miellytä. Joku roti pitäisi olla sanan levitykselläkin.

    Toinen vaihtoehto olisi perustaa ihan oma palstansa uskonnolliselle elämälle ja mielipidevaihdolle siitä, kuten tehtiin Kaustajärvi kylttiasialle ihan omina nettisivuinaan,kun se kuumeni liikaa Värtsin palstoilla.
    No siellä se hiipuukin sitten ja rauhoittuu ,mutta ei enää häiritse Värtsin lukijoita.

    Tämä on kehitysehdotus.

    terv. mielensä pahoittaja ja Värtsin lukija nykyisin muualta, mutta tunnen kaikki sielläpäin asuttuani silloin joskus

    Ps.
    Lukekaa lääninrovasti Jouko Pesosen vaimon mielipide Karjalaisesta iltahartauksien sisällöstä keskiviikon 12.11. lehdestä mielipideosastolta.

  19. Seurakunnan kotisivut eivät mahdollista tämäntyyppistä keskustelu alustaa.. Värtsilän kirkolle omat sivut? kuten kaustajarvi.fi

    vartsilankirkko.fi ?

  20. Eira hyvä,käsitit omalla tavallasi

    Värtsilän kirkon tulevaisuus kuuluu kyllä Värtsin sivuille ennen kaikkea monella muotoa mm. kulttuurihistoria.

    Keskityttäisiin vain siihen eikä sen kautta aleta muuta ”saarnaamista” kirkkokansan sitoutuvaisuudesta yms. uskonnon asioista. Saattaisi tuottaa tulosta toisella tavalla.

    Uskonnon suorittaminenhan ei kuulu nyt tasan tarkkaan kirkon pelastamiseen, vaan se mitä tehdään sen puolesta, että kirkko pelastuisi.
    Sitä uskonnotonkin toivoo,mutta jätetään nyt ne hartaudet väliin ja puhutaan vain siitä miten kirkko pelastetaan.

    Niistä uskonnon kiemuroista voisi puhua ihan omalla osastollaan.

  21. Voi voi elämää, uskontoa ja politiikkaa ihminen ei voi erottaa puheestaan ja toiminnastaan ennen kuin haudassa.

  22. Miksi kirjoitellaan nimimerkeillä? Mitä kärjekkäämpi mielipide on, sitä tärkeämpää olisi esittää se omalla nimellä.

  23. Värtsissä saa kirjoittaa mistä tahansa, kun vain ei loukkaa ketään. ”Uskonnottoman” halu määritellä kirjoittamisen paikkoja – kirkon asioiden osalta – muistuttaa Neuvostoliiton ja DDR:n aikoja. Onko edessä kirkon laittaminen ghettoon? Vaiko neuroottisesta ateismista – käyttääkseni psykiatrista – ei uskonnollista ilmaisua?

    Olen vakaumuksellinen kristitty ja samalla hyvin avara kulttuurinen henkilö ja aktiivinen kansalainen. Sananvapauden ja uskonnonvapauden antamalla suojalla kirjoitan. Oikeiden ateistien kanssa on rakentavaa keskustella.

  24. Näinhän ajattelinkin ymmärrettävän.
    Nyt ei nähty positiivista viestiä eikä kehitysehdotusta.
    Torppaus tuli heti.

    Luetun ymmärtäminen ei voi olla noin vaikeaa ?
    Tai siis TODELLAKIN näyttää olevan.
    En nyt voi ymmärrykseksi muuttua, sanoisi tunnettu hahmo.

    Lukekaapa nyt tarkasti. Tässä ei ollut puhetta poistaa uskonnon asioita palstoilta, vaan laittaa ne omaan osioon,josta ne voivat helposti löytyä kaikille halukkaille. Mitä väärää siinä olisi kysyn minä ?
    Olisiko todella niin vaikea asia laittaa Värtsiin oma ”Uskonnon asiat” palsta.?

    Ja mitähän Leo tarkoitti kärjekkäillä mielipiteillä?
    Tämähän oli kehitysehdotus ?

    Ja kuten Lintusen pappi kirjoitti:
    Värtsissä saa kirjoittaa mistä tahansa, kun vain ei loukkaa ketään. Tämä ei aina ole toteutunut ihan hänenkään osalta, vaan johtanut anteeksipyyntöihin.

    En näe edes loukkausta millään tavalla,vaan sananvapauden käyttöä oman mielipiteen julkituomiseksi.

    Näin sisäänlämpeäväksikö on Värtsi menossa ?
    Muutama ihminen rajoittaa sanavapautta!
    Sama sanavapaus pitää antaa myös muille kuin nyt kommentoiville.
    Tätä pitäisin tasapuolisena ja etenkin sananvapautena.

    No,kuten ennenkin seuraava kommentti vastapuolelta varmaan on.
    Teen kuten haluan ja toimin omasta mielestäni oikein ja sitä on turha kommentoida. Lopetan keskustelun tähän ja haluan keskustella vain henkilökohtaisesti soita siihen ja siihen numeroon….plaa…plaa
    Vakiokommentti monesti,kun hankala myöntää toimineensa hieman arvelluttavasti.
    Keräysluvan peräänhän tuo Tuunanenkin kyselee kotipalstallaan.

    Tässäpä tämä nyt sitten oli. Hyvää jatkoa Värtsi,mutta ajatelkaa myös lukijoita.

  25. Sekavaksi menee. Ensinnäkin ”uskonto”-käsitettä ei pidä köyttää silloin, kun kirjoitan mielipiteitäni kirkosta ja kirkkorakennuksesta. Elämänkatsomukseni on kristillinen, ja sen sisälle mahtuu kaikki, mitä elämässä havaitsen. Konkreettiset ja abstraktiset asiat.”Ajalliset” niinkuin myös esimerkiksi nekin, joita tunnettu neurokirurgi kertoo kokeneensa koomassa, missä oli ollut lähes viikon. Palattuaan hän oli täysissä järjen voimissa. Hän ei ollut pappi, vaan lääkäri. Eikä huru-ukko.

    Hän kertoi sellaista, minkä olemassa olon hän oli aiemmin siirtänyt tieteellisen alueen ulkopuolelle.

    Kristillisestä elämänkatsomuksesta pääsee perille lukemalla Uutta testamenttia ja orientoitumalla siitä elämään. Muutakin elämää tietysti on. Mutta kristitty ei pysy pelkästään sen muun elämän rajoissa, eikä mielellään jää ghettoon.

    Minä en ainakaan suostu kirjoittamaan vain kirkollisissa lehdissä tai Värtsin uskonto-osiossa. Vapaa-ajattelijoiden julkaisuihin en ole itseäni tyrkyttänyt. Mutta tarvittaessa voisin sinnekin mielipiteeni lähettää ja luulenpa, että se siellä julkaistaisiinkin.

    Olen kirjoittanut kaikenlaisista aiheista kristittynä monessa sanoma- ja aikakausilehdessä. Uutisia, mielipiteitä, kolumnejakin omalla vaki palstalla. En ole missään kohdannut yhtään ”Huru ukkoa”, vasta Värtsissä.

    Värtsistäkin lukisin mielipiteitä, jotka arvioivat kristillistä elämänkatsomusta. Myös siitä osiosta, jos porukka sellaisen joidenkin vaatimuksesta perustaa. Mutta myös muualta, esimerkiksi minkä tahansa jutun kommenteista.

    Mutta sana ”uskonto” on tällöin kovin epätarkka nimike. Sillä – toistan – minä en kirjoita uskontokäsitteen alla, vaan kristittynä. Tämä ei ole saivartelua, vaan välttämätöntä tietää, jos haluaa pysyä asiassa eikä huitoa tuuleen.

    Mistä tuollainen huitominen sitten kuitenkin johtuu, siitä en nyt halua kirjoittaa, kun en lähemmin tunne tätä ”Huru ukkoa”.

  26. Oikean suuntaista kehitystä kun ”uskonnoton” kirjoitti oikealla nimellään, ”huru-ukkona”.

    Minua ei kenenkään uskonnollinen ja muukaan suuntautuminen häiritse, mutta olisi reilua, että kaikki voisivat kirjoittaa omalla nimellään.

    Tästä ”sosiaalisesta mediasta” tulee nimimerkkikirjoittelun turvin yhä epäsosiaalisempaa.

  27. Olen samaa mieltä Leo Härkösen kanssa. Nimimerkin käyttö on ikävää silloin, kun sen takaa arvostellaan jotakin henkilöä. Silloinkin kun kohteena olevan henkilön nimeä ei mainita, mutta sen tunnistaa ilman arvailua asiayhteydestä. Sosiaalisesta mediasta ei saa tulla epäsosiaalista mediaa. Puskasta ampuminen ei ole sosiaalista toimintaa.

    Nimimerkki on ihan asia, kun sitä käytetään sivistyneesti. Esimerkiksi mummoni serkku Algot Tietäväinen oli mm. Maiju Lassila, Ilmari Rantamala ym.

  28. Toimitukselta kysynkin nyt, että onko Värtsissä
    tunkua kirjoittajista kun taas kerran tulee
    lunta nimimerkkikirjoittajien niskaan?

    Eiköhän lopultakin olisi hyvä tehdä pelin säännöt
    sen verran selviksi että ”puskasta ampujat” tietäisivät
    pysyä omassa pilttuussan jos toimitus näkee sen aiheelliseksi.

    Ei kai tänne kukaan väkisin änkeä toisten mieliharmiksi?

    Riitta Pakarinen

  29. Selvin tapa ja helpoin tapa olisi vain oikean nimen käyttö. Joskus aiemminkin olen kirjoittanut kommenttina nimimerkin taakse piiloutumisesta. Että siinä on omat vaaransa puolin ja toisin.

    Siitä vaarasta tuli just uutisessakin oikeasta vaaran uhasta. Nimittäin Talvivaarasta jota koko media TV kanavia myöten on lietsonut juhannuksesta lähtien. Saa nähdä miten rankka ja vaarallinen talvi mahtaa ollakaan tulossa.

    Meillä Värtsilässäkin on omat vaaransa, tosin olen niitä kierrellyt varsinkin syksyisin, mutta en ole niistä mitään uhkakuvia osannut luoda.
    Kuten Jänisvaarassakin ei ole jäniksiä niin paljon, että niistä mitään vaaraa olisi.
    Puhumattakaan Kukkovaarasta, jossa en ole koskaan ainuttakaan kukkoa nähnyt.

  30. Nimimerkin käyttö on tässä lehdessä jo moneen kertaan vatvottu ja lehden kanta on ollut että nimimerkkiä voi käyttää.Ei se oman nimen käyttö tee siitä ihmisestä yhtään parempaa eikä se asia mistä kirjoitetaan ole ole yhtään oikeutetumpaa mitä nimimerkiä käyttäessä.Puskasta ampujat-selkään puukottajat höpö höpö,hurkastelua.

  31. Kyllä nyt on ihan selväksi pitänyt tulla, että nimimerkillä kirjoittelua on moitittu, JOS sen takaa ammutaan puskasta. Tellen kirjoituksissa EI sellaisesta ollut kysymys. Taidanpa jatkaakin jutusteluani SEKÄ nimimerkillä ETTÄ oikealla nimelläni.

    Ja nyt tähän perään molemmilla seuraava yötyö, joka on samalla korjausta aikaisempiin laskelmiini Värtsilän kirkon korjauskuluista.

    Kotiseutuyhdistys avustaa seurakuntaa 15 000 eurolla, mikä on mahdollista. Jos ei muuten niin puheenjohtajana maksan omasta pussistani eli omasta papinsäkistä pankkilainan avulla puuttuvan summan.

    Tohmajärven seurakunnan osuudeksi jää remontin yksityiskohdista valiten joko 16725 euroa tai 7441 euroa. Yövalvomiset tältä erää loppuu tähän. Jatkuvat, jos seurakunnallani ei ole vuoden 2015 talousarvioon 7500 euron määrärahaa.

    Kotiseutuyhdistyksen kerjuuta suoritetaan nyt ihan oikeasti PAPINSÄKILLÄ.

  32. Hoksasin vasta nyt Sinikka Kaskisen kirjoittaneen 13.11.2014 klo 23:40 asiasta, joka tarjoaa vihjeen seurakunnalle sen 7500 euron merkitsemiseksi vuoden 2015 talousarvioon. Rivitalokaksiosta saa varmasti enemmänkin kuin 7500 euroa, niin että voi jopa harkita tehtyjen kustannuslaskelmien esille ottaman hiukan kalliimmankin vaihtoehdon toteuttamista. Sen hinta olisi 16725 euroa edelyttäen siinäkin tapauksessa kotiseutuyhdistyksen mukana oloa.

    Tai sitten rivitalokaksion myyntituloa voidaan käyttää siihen, että seurakuntakodissa olevan
    päiväkerhohuoneen lämpötilaa kohennetaan ilmalämpöpumpulla. Jos toteutetaan se halvempi – mielestäni ihan riittävä vaihtoehto – talousarvioon voi merkitä ilmalämpöpumpun hankkisen. Sen käyttökustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin rivitalon yhtiövastike, sähkö ja vesimaksu.

    Vai onko jokin muu kuin alhainen lämpötila ollut lasten kirkolta siirtämisen syynä? Onkohan hylätty kirkon lapsityön keskeinen tavoite, vaikka siihen pyrkimiseksi Värtsilässä on mahdollisuus aivan
    erityisellä tavalla? Muistan erään mummon kertomuksen, että hänen joulunsa oli alkanut, kun päiväkerhot viettivät joulujuhlaa. Muistan minäkin. Seurakuntakoti pullisteli lapsia, äitejä, isiä, mummoja ja ukkeja. Tunnelma oli korkealla, taivasta hipoi.

    Hyvä seurakuntani, on katumuksen ja parannuksenteon aika!

    Ajattelee oikealla nimellään Erkki Lintunen ja kirjoittaa nimerkillä Takoja. Ensin mainitun nimen – ukin kaimaksi – antoivat isä ja äiti, joista viime mainittu houkutteli minut alle 20-vuotiaana Värtsilä kirkkoon. Nimimerkin antoi viime kesänä Värtsilän Pitäjäyhdistys ry., minkä ole käsittänyt käskyksi takoa vireää Värtsilää, myös kirkon seiniä.

  33. Omalla nimellä tai nimimerkillä JUTTUJEN KIRJOITTAJAT ja JULKAISTUJEN JUTTUJEN KOMMENTOIJAT kommentoijat ovat kaksi ERI asiaa.

    Juttujen kirjoittajat jotka julkaisevat Värtsissä juttuja nimimerkillään ovat Värtsin toimituksen tiedossa (heidän oikea nimensä). Nämä henkilöt siis lähettävät Värtsissä julkaistavaksi tarkoitetut juttunsa omalla oikealla nimellään, mutta haluavat ne julkaistavan jollakin nimimerkillä. Syitä em. tapaan ei kysellä tai kyseenalaisteta. Se on jokaisen oma asiansa.

    Em keskustelussa nimimerkillä kirjoittajista puhuttaessa olen ymmärtänyt tarkoitettavan KOMMENTTIEN kirjoittajia, ns. puskista ampujia. Puskista ampujia tulitetaan yleensä takaisin, varsinkin jos kirjoitettu teksti on ns. tulenarkaa tai jopa provosoivaa, jota kommentoija ei ole halunnut omalla nimellään kirjoittaa. Mielestäni tämä on ihan ok.

    Nämä ”provosoivien” kommenttien kirjoittajat ovat kuitenkin hyvin pieni osa kaikista kommentoijista, omalla nimellään kirjoittaviin verrattuna.

    Kommenttien kirjoittajien nimimerkkien käyttö on myös sallittua, kunhan teksti on asiallista. Loukkaavat kirjoitukset ja räikeät ylilyönnit siistitään pois. Tämä sama sääntö koskee myös omalla nimellään kommentteja kirjoittavia. Samat pelisäännöt!

    Jos haluataan muuttaa linjaa, se tarkoittaisi, että kaikki kommenttikirjoitukset menevät ns. ennakkosensuurin kautta. Se lisäisi toimituksen työmäärää kohtuuttomasti, johon en lähde.

    Jokainen täyspäinen, aikuinen ihminen vastaa kirjoituksistaan. Kaikki on väljitettävissä, mikäli tarve näin vaatii, vaikka nimimerkin ja sähköpostiosoitteenkin tekaisi.

    En usko että em. linjanmuutoksen on tarvetta.

    Tellelle ja muillekkin nimimerkillä juttuja julkaiseville vastaus:

    ”Toimitukselta kysynkin nyt, että onko Värtsissä tunkua kirjoittajista kun taas kerran tulee lunta nimimerkkikirjoittajien niskaan?

    Kirjoittajista ei ole todellakaan tunkua! Painotan eroa juttujen nimimerkillä juttujen kirjoittajien ja niiden kommentoijien välillä!

    Toivottavasti saitte kopin siitä mitä tarkoitin. T:Eira

  34. Aputoimittajille! Ottakaa koppi!

    Tulevana viikonloppuna Värtsilässä esiintyy Karjalan Satakieli Marina Zharkevich kahdessa eri tilaisuudessa. Lauantaina Hotelli Joessa ja sunnuntaina Värtsilän kirkolla.

    Lauantain konserttiin/solovej ry:n esittäytymiseen en pääse paikalle. Tässä haaste aputoimittajille! Nopein saa jutun!

    Sunnuntain konserttiin pääsen. Tarkoituksenani on tehdä videokooste Värtsin lukijoiden iloksi!

  35. Vinkki. Värtsilän kirkko keskustelut sopivat hyvin mm. seuraavien aiheeseen liittyvien juttujen jatkoksi

    Värtsilän kirkon hyväksi https://www.vartsi.net/2014/06/15/vartsilan-kirkon-hyvaksi-2/comment-page-1/

    tai

    Värtsilän kirkon kohtalo
    https://www.vartsi.net/2013/09/26/vartsilan-kirkon-kohtalo/

    ja voihan sitä vaikuttaa muullakin tavalla, mm. suoraan srk:n päättäjiin. Siellähän se valta on.

    Keskustelulla Värtsi lehdessäkin on toki positiivista vaikutusta asiaan. Ihmisten mielipiteisiin pystyy vaikuttamaan!

  36. Kiitokset Eiralle hyvästä ja diplomaattisesta kannanotosta ja
    ratkaisusta.
    Sitä juuri tarvitaan, hieman kylmäpäisyyttä ettei ”tunteet” kuumene liikaa.
    Eiralle voisi joku neuloa mieleisensä pipon,joka osoittaisi sitä mielihalua millä hän kehittää Värtsiä. Kiitoksia ei saa tarpeeksi koskaan tekemisistään.Eihän se kissa kiitoksilla elä,mutta kuitenkin.

    Värtsi on linjansa valinnut ja se siitä.

    Yksi lukija ja mahdollinen kirjoittaja vähempänä. Sen voi kai lukea tappioksi jollain muotoa. Jos nyt kukaan käsittää sitäkään.

    Pitkään aluetta tuntevana olisi ollut mukava kertoa menneistä tapahtumista yms. ihan vain kulttuurihistorian, taiteen ja sattumuksien saralta. Juttuja olisi vaikka kuinka paljon kuvituksineen. Ei kiinnosta enää.

    Telle varmaan tarkoitti juuri tätä kommentillaan:

    ”Toimitukselta kysynkin nyt, että onko Värtsissä
    tunkua kirjoittajista kun taas kerran tulee
    lunta nimimerkkikirjoittajien niskaan?”

    Ehkä jotkut haluaisivat katsella asioita myös muulta kannalta ja virkistää ajatteluamme vanhoista kaavoista.
    Mutta ne nyt torpataan.

    Hyvää jatkoa valitsemallanne tiellä. Ja kiitos,joku piristyikin uusista mielipiteistä.

  37. En minä jaksa enää provosoitua.

    Meinaan kirjoittaa ainakin seuraavasta
    Vennäin matkastani jahka sen ensin teen
    nous viikolla jos sää sallii.

    Eira on todella ansainnut kiitoksemme,
    vapaaehtoista työtä palkatta.

    Pimenevinä iltoina olen katsellut Värtsin
    vanhoja kirjoituksia, monet tuntuvat aivan
    tuoreilta. 2010 ja 2011 on jo selattu,
    suosittelen. Eilen viehätyin Sakari H:n
    jutusta ”Pelkkää kauraa”.

  38. Kirjoitellaan , kirjoitellaan, se on elämää! Eiran tapa olla päätoimittaja on OK. Eikä kukaan vouti ole yrittänyt kieltää sananvapautta. Yhdessä vaiheessa meinasin laittaa hanskat naulaan. Mutta kaduin, vaikka ilman minua Värtsi olisi tullut toimeen ja tulisi nytkin. Mutta minua kiinnostaa vielä tämä maailman ihmeellisin paikallinen lehti, jolla on lukijoitakin – oliko se niin että – noin 40 maassa.

    Sekalainen ”seurakunta” (Anteeksi tämä sana ”uskontomaailmasta”).

    Nyt minua alkaa todellakin naurattaa! Ja sillä mielellä laitan huomenna postiin 30 joulukorttia. Kahdessakymmenessä pikku tonttu astelee kellotapulin portille. Kymmenessä ei uskota pukkiin ja tonttuihin. Silti varmaankin leikitään lasten kanssa piiri pieni pyörii.

  39. Näin se on, että ihmisiä tulee ja menee. Kirjoituksia ja kommentteja kirjoitetaan ja ollaan kirjoittamatta. Samapa tuo mitä kukin meinaa ja oma on asiansa.

    Testaa oletko korvaamaton ihminen ja tee näin.
    Otetaan juomalasiin vettä noin kaksi kolmasosaa lasin tilavuudesta. Laitetaan lasi pöydälle ja upotetaan sormi lasissa olevaan veteen. Nostetaan sormi vedestä pois ja katsotaan jääkö veteen sormenpään kokoinen kuoppa. Jos jäi niin olet korvaamaton ihminen. Jos ainostaan sormen pää tuli märäksi olet vain tavallinen pulliainen. Tavallisen pulliaisen ei sovi kuvitella itsestään liikoja. Siitä tulee vain paha mieli.

  40. Värtsin linjauksessa ei ole tullut mitään muutoksia entisiin käytäntöihin. Samoilla mennään! Antaa palaa vaan!

  41. Lauantaina 15.11. Tervetuloa Risteenhoviin! Katselemaan, kahville, makkaralle ja vaikka ostamaam pöytiä, ym. tavaraa tai koko Risteenhovin kiinteistö kokonaisuus! Pakko ei ole ostaa mitään tietysti! Tervetuloa!!

  42. En ole ollut viime viikon loppuvaiheessa näitten apparaattien
    lähellä ,enkä ole voinut kommendoita vilkasta keskustelua nimim:
    kirjoittavista. Itse olen ensimmäisen juttuni kirjoittanut 27.12.2010.
    Ja sen jälkeen muutaman jutun tasaisin välein ja tarvittaessa myös
    kommenttti palstalle. Olen käyttänyt omaa etunimeäni myös sukunimeni
    on ollut tarvittaessa niissä mukana. Afoprismeja olen liittänyt juttuihin mukaan kuvien yhteyteen,ja samalla maininnut henkilön
    nimen jos se lähdeaineistosta löytynyt. Tunnettuun tyyliini
    kuuluu kertoa asia, jos se on ajankohtainen ilman turhia jaaritteluja ja korulauseita. En ole odottanutkaan niitä tehdessäni
    mitään ahaa elämyksiä. Joka myös on näkynyt kommenteissa ,ehkä kaunokirjallinen sanoma on ollut niissä melko vähäistä.
    Edelleen tulen kirjoittamaan omalla etunimelläni jos vain se Värtsin
    sivuilla sallitaan ja kynässäni riittää mustetta.
    OLE OMA ITSESI:
    Lue,joka päivä,jotakin jota kukaan muu ei lue.Ajattele,joka päivä,jotakin jota kukaan muu ei ajattele.Tee,joka päivä jotakin,
    jota kukaan muu ei ole tarpeeksi hölmö tehdäkseen.On mielelle pahasta olla aina osa yleistä mielipidettä.
    CHRISTOPHER MARLEY
    Öljylampun valossa kasvanut, elämän suht kovan kiertokoulun käynyt.
    Ilmari Majoinen

  43. WANTED JUTTUJA!

    Pisäkäähän tulemaan juttuja Värtsiin! Tämä Värtsi lehti, ei toimi ilman niitä!

  44. Yhdyn Eiran toiveeseen. Itselläni
    olisi parikin juttua valmiina, mutta kun
    ei ilkiä olla aina äänessä….

  45. Telle, Senkun ilikiät vaan. Mielellään niitä lukee vaikka joka päivä.

  46. Värtsi verkkolehden statistiikkaa. Tilanne 20.12.2014

    3 472 julkaistua juttua
    22 415 kommenttia em. julkaistuihin juttuihin

    Jos joku aktiivinen kirjoittaja haluaa oman statistiikkansa niin ne kerrotaan julkisesti tai lähetetään sähköpostilla pyydettäessä.

    Top 1 hlö on ansioitunut 2 897 kommentilla

  47. Värtsi verkkolehti pitää joulutauon 25.-26.12.2014

  48. Eira tuossa ylempänä esittelee tilastotietoa Värtsistä. Komeita ovat luvut juttujen ja kommenttien määristä!

    Kaikki on tullut luettua. Värtsistä voisi laulaa ”Sä kuulut päivään jokaiseen…”

    Onko mahdollista näin entisen aktiivisen (tällä hetkellä erinäisistä syistä menossa passiivisempi vaihe) kirjoittajan ja kuvittajan saada statistiikkansa? Sen saa kyllä kertoa ihan julkisesti.

  49. Lukijoille tiedoksi! Värtsi verkkolehden ulkoasu on muuttunut päivityksen johdosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *